انتقاد حجت نظری از عدم صدور مجوز پخش دربی در فضاهای عمومی تهران
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۹۷۹۷۷
سخنگوی کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران از عدم موافقت با پخش دیدار دو تیم پرسپولیس و استقلال در فضاهای شهری انتقاد کرد و خواستار صدور مجوز نمایش این بازی در فضاهای منتخب شهری شد.
به گزارش ایمنا به نقل از معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران حجت نظری در جلسه علنی شورای شهر تهران با اشاره به برگزاری دیدار دو تیم پرسپولیس و استقلال تهران اظهارکرد: از مدتی قبل ما باهمکاری سازمان زیباسازی پیگیر پخش دربی از تلویزیون های شهری شدیم اما دیشب فهمیدیم که نظر دیگر دستگاه ها در این خصوص مثبت نیست واین بازی باید بعد از صدور مجوز شورای تامین از تلویزیون های شهری پخش شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با انتقاد از این مخالفت ها گفت: سخت است که ما در شورای شهر تهران بخواهیم کاری را انجام دهیم و هزینه هم بکنیم اما گویا اراده بر انجام نشدن کارهاست.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در ادامه متن تذکرش در این خصوص را که به امضای شماری دیگر از اعضای شورای شهر تهران نیز رسید بود قرائت کرد و گفت: این روزها ایران شرایطی ملتهب را در سطح بین المللی و نیز متاثر از آن به واسطه شرایط اقتصادی در داخل تجربه می کند، در این شرایط اجرای رویدادها و برنامههای دسته جمعی و خانوادگی که حدی از نشاط نیز در آن وجود دارد می تواند به انسجام ملی و ارتقا سرمایه اجتماعی که برای برون رفت از بحران ها ضروری است منجر شود.
نظری ادامه داد: در همین راستا مدیریت شهری تلاش کرد تا دیدار دو تیم استقلال و پرسپولیس را از تلوزیون های شهری پخش کند. اما متاسفانه همکاری لازم بین بخشی برای این رویداد شهری صورت نگرفت.
وی اضافه کرد: در همین راستا از شورای محترم تامین می خواهیبم که به این خواست مردمی توجهی ویژه کرده و مجوز پخش فوتبال در فضاهایی را که از سوی مدیریت شهری برای پخش فوتبال امروز دو تیم پرسپولیس و استقلال آماده شده، صادر کند.
کد خبر 390479منبع: ایمنا
کلیدواژه: حجت نظری عضو شوراي شهر تهران دربی تهران پخش زنده شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۹۷۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بدمستی در برابر مست عشق
اصل ماجرا چیست؟ مثل این سالها که تبلیغ فیلمهای ایرانی در شبکههای فارسی زبان ماهوارهای نادیده گرفته میشود، در دهه نود نیز با توجه به تحولات فناوری در مسیر ساخت فیلم بلند و به چالش کشیده شدن ساختارها و ترتیبات اداری، دولت در برابر ساخت فیلمهای بلند بدون مجوز نرمش نشان داد.
تا قبل از تصویب و ابلاغ دستورالعمل جامع صدور پروانه نمایش در ۱۳ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ توسط وزیر وقت ارشاد در دولت دوازدهم، با جلب موافقت موردی وزیر ارشاد در دولت یازدهم تدبیری اندیشیده شده بود که اولا برخورد سلبی و انضباطی اولین گزینه برای برخورد با فیلمهای بلند نباشد ثانیا در صورت جلب موافقت شورای پروانه نمایش فیلمهای غیر سینمایی برای اینگونه فیلمها پروانه نمایش غیر سینمایی صادر شود و فیلم در کارنامه تهیهکننده و کارگردان به عنوان اثر سینمایی محسوب نشود.
به این خاطر به هنگام تجمیع مقررات در بند ۳ ماده ۶ دستورالعمل صدور پروانه نمایش، عینا موافقت پیشین به منزله یک تجربه مدیریتی مستندسازی شد و شکل رسمیتری به خود گرفت. به عبارتی تنها تنبیه سازندگان فیلمهای بدون مجوز آن بود که از دریافت پروانه نمایش سینمایی محروم شوند و به دنبال آن از راهیابی به جشنواره فیلم فجر و اکران در سینماها(به جز گروه هنر و تجربه) باز بمانند.
فیلم سینمایی «مست عشق» ساخته حسن فتحی نیز چنین وضعیتی داشت. گروه سازنده بدون اخذ مجوز فیلمبرداری پروژه را در ترکیه مشغول شده بود و فقط زمانی که تهیهکننده نسبت به بروز مشکلاتی در داخل احساس نگرانی کرد، تقاضای پروانه ساخت نمود. همانطور که توضیح داده شد، مقررات اجازه بررسی تقاضا را نمیداد و همه چیز به بعد از ساخت فیلم و بازبینی آن برای صدور پروانه نمایش موکول گردیده بود.
پس اولا فیلمنامه مست عشق مورد بررسی قرار نگرفته بود که با ساخت آن مخالفت شود. ثانیا تصویربرداری پروژه از مدتها قبل کلید خورده بود و تیم سازنده معطل پروانه ساخت نمانده بود.
نکته جالب آن است که فیلم مست عشق سال گذشته موفق به دریافت پروانه نمایش سینمایی شد که خبر از نرمش مرجع نظارتی و مدیریت اقتضایی آن برای برخورد با پدیده فیلمهای بدون مجوز ساخت است. اما طبق مقررات جاری مست عشق باید پروانه نمایش غیر سینمایی میگرفت و برای نمایش عمومی مسیر دیگری را طی میکرد. چرا فیلم از این قاعده مستثنی شد؟
به نظر میرسد رویکرد مثبت سازمان سینمایی در صدور پروانه نمایش سینمایی یا ناشی از اصلاح و ویرایش مجدد دستورالعمل یادشده است و یا انکه دلایل و توجیهات دیگری مثل اعتبار و حسن شهرت کارگردان در بین بوده است که ما از آن بیخبر هستیم.
آنچه اهمیت دارد آن است که در مجموع این اتفاق به نفع سینما و مخاطب تمام شد تا با استقبال نسبتا خوب از فیلم در هفته اول اکران، کفه فیلمهای جدی در برابر فیلمهای کمدی اندکی سنگین شود.
۲۲۰۵۷